Valkenswaard
info@daanwerkelijk.nl

Wat is de kracht van een goed logo

Website, huisstijl, mediadesign Valkenswaard

Wat is de kracht van een goed logo

Nike logo

Wat is de kracht van een goed logo

Multinationals hebben allemaal een logo dat erg herkenbaar is. Een logo waar over nagedacht is, de kleurcombinatie, naam, en beeld spreekt voor een merk of bedrijf.

Nike, Starbucks, of Apple deze grote bedrijven hebben herkenbare logo’s. Deze herkenbare logo’s zorgen ervoor dat personen waar dan ook ter wereld meteen herkennen en associëren met een bedrijf.

Maar waar moet een logo dan aan voldoen? Wat zorgt ern dan voor dat een logo een goed logo is? Het belang van een logo wordt vaak onderschat. Desondanks vergt een goed logo echt wel wat tijd en aandacht. Je wilt natuurlijk wel herkenbaar zijn en opvallen tussen al je concurrenten. Samen met je bedrijfsnaam is een logo in veel gevallen namelijk ook hetgeen wat je (potentiële) klanten als eerst van je bedrijf te zien krijgen. Dit logo moet niet alleen meteen aanspreken, maar ook direct weergeven waar je bedrijf of merk voor staat.

1. Kleurgebruik

Met stip op nummer 1: het kleurgebruik. Dit is het belangrijkste aspect bij het ontwerpen van een logo. Elke kleur brengt zijn eigen sfeer en uitstraling met zich mee. Denk hier daarom dan ook goed over na tijdens het ontwerpproces.

Felle kleuren zijn bijvoorbeeld heel gepast als je in de partybusiness zit of activiteiten voor kinderen

organiseert, omdat je hierdoor meteen in het oog springt van het grote publiek. Is dit voor jou niet van belang? Dan kun je deze kleuren beter vermijden. Neutrale kleuren werken over het algemeen het best en stralen vertrouwen uit.

Kleuren

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je nou precies weet welke kleuren mooi op elkaar aansluiten.
Hiervoor hebben we een handig hulpmiddel voor je. Op de website color.adobe.com kun je zoeken tussen honderden kleurenschema’s die zijn ontwikkeld voor en door designers. Door de verschillende kleuren naast elkaar te zien, krijgt je een beter beeld van de samenhang tussen deze kleuren. Je kunt de schema’s ook geheel aanpassen naar hoe je het zelf graag ziet door de kleuren te veranderen.

Om tot de juiste combinatie van kleuren te komen, is het belangrijk om te beginnen met de keuze van één of meerdere basiskleuren. Deze basiskleur(en) kun je kiezen door te kijken naar de psychologische associaties die aan bepaalde kleuren verbonden zijn en deze aan te laten sluiten bij de kernwaarden van jouw product of dienst. Ben je benieuwd welke emoties bij welke kleuren aansluiten? Bekijk dan de onderstaande afbeelding waarin je de zeven basiskleuren vindt met de bijbehorende emoties.

2. Lettertype gebruikLettertype

Het gebruik van een lettertype is heel bepalend voor de uitstraling van een logo. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een fijn handgeschreven lettertype, zal dit een vrouwelijkere uitstraling hebben dan wanneer je kiest voor een grof en groot lettertype. Verplaats en verdiep je om deze reden dan ook goed in de doelgroep en vraag je vooral af wat hun nou eigenlijk aanspreekt.

In de basis zijn er eigenlijk twee soorten lettertypes: schreefletters en schreefloze letters. Hierboven zie je daar een afbeelding van die duidelijk laat zien wat nou eigenlijk het verschil is hiertussen. Toch gaan we hier nog even wat dieper op in.

Een schreef, ook wel bekend als serif, is eigenlijk het onderdeel van een lettertype dat aan de ‘pootjes’ van de letters uitsteekt. Een lettertype zonder die schreef wordt ook wel schreefloos, ofwel sans serif, genoemd. Wat zijn dan voorbeelden van deze soorten lettertypes?

Arial, Calibri, Helvetica en Verdana zijn veelgebruikte schreefloze lettertypes. Daarentegen zijn er zoals eerder gezegd ook lettertypes met schreefletters en dat zijn voornamelijk Times New Roman, Palatino en Georgia. De lettertypes met een schreef herken je door naar de uiteindes van een letter te kijken. Neem bijvoorbeeld de letter ‘l’ met schreef. Hier zie je kleine horizontale dwars streepjes boven en onder aan de poot. Een schreefletter heeft dus een wat sierlijke uitstraling en een schreefloze letter een wat strakkere uitstraling.

3. Woordmerk en beeldmerk

Als je het hebt over een woordmerk, dan gaat het eigenlijk om een serie letters en/of cijfers. Deze tekens staan allemaal achter elkaar en hierbij gaat het absoluut niet om hoe deze tekens zijn vormgegeven. Maak je alleen gebruik van de naam van je bedrijf in een logo? Dan maak je gebruik van een woordmerk.

Voeg je een afbeelding toe aan je woordmerk? Dan spreek je al gauw van een beeldmerk. Door gebruik te maken van een sterk beeldmerk of icoon in je logo, creëer je een herkenbaar beeld bij je klanten. Dit is wat je natuurlijk wilt om op te vallen tussen al die andere bedrijven met misschien wel dezelfde producten of diensten. Een passende afbeelding bij een logo is natuurlijk ook heel erg belangrijk, want dit is dan gelijk het beeldmerk van je bedrijf en/of organisatie. Je kunt er ook voor kiezen om een combinatie te maken tussen een lettertype met een afbeelding erbij.

We hebben nu drie belangrijke tips behandeld, maar waar moet een logo nog meer aan voldoen? Lees snel verder voor meer informatie en tips…

4. TijdloosTijdloos

Ben je bang dat je je logo snel weer zat bent en en misschien toch een ander logo wilt na verloop van tijd? Daar hoef je je in principe geen zorgen om te maken, want een goed ontworpen logo is tijdloos. Dat betekent eigenlijk dat je logo over tien jaar nog steeds mee kan gaan.

Voordat je definitief besluit om voor het betreffende logo te gaan, is het in eerste instantie belangrijk om jezelf af te vragen of het logo wel écht tijdloos is. Niet alleen qua vorm en lettertype, maar vooral ook qua kleurgebruik. Het wil niet zeggen dat als je nu besluit om voor een logo te gaan, er nooit geen kleine aanpassingen meer kunnen worden gedaan. Ook bij een tijdloos logo kunnen er kleine aanpassingen worden gedaan, zodat je beetje bij beetje steeds meer met de tijd en trends van nu meegaat.

Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Google die we eerder hebben behandeld. Deze is in de loop der jaren ook voorzien van kleine aanpassingen. Hieronder zie je een aantal tijdloze logo’s van megabedrijven die al jaren meegaan.

5. Simpel

Simpel

Maar waar moet een logo dan nog meer aan voldoen? Het is vooral belangrijk dat je je logo zo simpel mogelijk houdt. Een goed logo zorgt ervoor dat een klant het logo van je bedrijf gelijk herkent en is daarnaast vaak veelzijdig te gebruiken.

Het grootste voordeel van een simpel logo is misschien nog wel dat klanten of mogelijke klanten je logo gemakkelijk onthouden. Dat is natuurlijk wat je wilt! En we zeggen daarom ook niet voor niets altijd ‘Less is more’.

6. Herkenbaar

We hebben je nu al voorzien van vijf tips die je helpen met de vraag waar moet een logo aan voldoen om zo een logo te creëren die naar je zin is en aansluit bij wat je doet en wat je wilt uitstralen en welke – niet geheel onbelangrijk – aansluit bij je doelgroep.

Los van deze tips is het belangrijk dat het logo van je bedrijf herkenbaar is. Niet alleen voor jou, maar voornamelijk voor de klant. Je moet het zo zien dat potentiële klanten eigenlijk in één oogopslag kunnen zien wat jouw bedrijf aanbiedt. De kern van deze tip is dan eigenlijk ook dat je vooral niet te veel poespas gebruikt. Dit leidt alleen maar af van de kern van de boodschap.

7. Veelzijdig

Een logo moet veelzijdig zijn in de zin dat deze voor diverse media-uitingen te gebruiken is. Je wilt natuurlijk niet dat je logo alleen goed zichtbaar is in bijvoorbeeld de handtekening van je mail, maar ook dat het logo op enveloppen en facturen goed zichtbaar is. Om deze reden is het belangrijk dat je een vectorbestand hebt van je logo. Het voordeel van een vectorbestand is namelijk dat je hem naar elk formaat kunt schalen zonder dat je kwaliteit verliest. Kwaliteit verliezen is natuurlijk hetgeen wat je absoluut niet wilt. Als het logo bijvoorbeeld een PSD-bestand is, dan is het hoe dan ook zeker dat je kwaliteit verliest wanneer je het logo gaat vergroten of verkleinen.

Daarnaast doe je er ook verstandig aan om jezelf af te vragen of het logo nog steeds goed is als het wordt gedrukt in bijvoorbeeld één kleur, zoals in het zwart. Een manier om een veelzijdig logo te gaan ontwerpen, is door te beginnen met ontwerpen te maken in het zwart-wit. Hierbij ligt de belangrijkste focus op het concept en de vorm in plaats van het kleurgebruik.

8. Gericht op de doelgroepdoelgericht

Het is bij een logo vooral belangrijk dat je niet alleen denkt aan wat je zelf mooi vindt en waar je zelf aan denkt. Het gaat er vooral om dat je het logo ontwerpt voor de klant. Ze zeggen wel eens klant is koning! En dat is natuurlijk ook zo. De klant moet een goed gevoel krijgen bij het zien van het logo en zich hierin kunnen herkennen. Zij moeten uiteindelijk een eventuele aankoop doen of een dienst afnemen.

Kortom, het is belangrijk dat je de klant vooropstelt. Probeer je te verplaatsen in de doelgroep en bekijk het vooral vanuit hun ‘point of view’. Nu zul je misschien wel denken, waar moet een logo nog meer aan voldoen om succesvol te zijn? Scrol daarom snel door naar onze laatste twee tips!

9. Niet in één dag klaar

Het is niet verstandig om in één dag je gehele logo af te willen ronden om er vervolgens niet meer naar om te kijken en hem door te voeren in alle media-uitingen van je bedrijf. Het is daarentegen wel goed om een volledige dag te werken aan een logo en misschien zelfs wel meerdere versies van het logo te ontwerpen.

Zoals we eerder al hebben gezegd is het niet alleen van belang hoe jij tegenover het logo staat, maar voornamelijk ook wat een klant van je logo vindt. Na een dagje logo’s ontwerpen zie je het op gegeven moment niet meer. Laat het even rusten en kijk er de volgende dag weer met een frisse blik naar. Zo zie je wellicht een paar dingetjes die misschien toch anders moeten. Een andere tip is wel om mensen in je omgeving te vragen of ze met een kritische blik naar je logo willen kijken. Hier kan je logo alleen maar beter van worden. Het is dan wel van belang dat ze zich indenken in de doelgroep of zelf binnen de doelgroep vallen.

10. Wees onderscheidend

Het is natuurlijk vooral van belang dat je ook kijkt naar hoe onderscheidend je logo nou eigenlijk is. Je wilt absoluut geen logo die lijkt op die van de concurrentie. Met een krachtig, herkenbaar en origineel logo is de kans natuurlijk vele malen groter dat ze jou onthouden in plaats van de concurrent. Dat is toch wat je wilt? Ja!

 

Interesse in een logo? Neem dan contact met ons op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.